تسلا به پرینتر سه بعدی روی می آورد تا "تولید خودرو را دوباره اختراع کند"

با افزایش نگرانی‌ها درباره محیط زیست، بازار خودروهای الکتریکی نیز رشد کرده است، زیرا این خودروها به دلیل عدم نیاز به بنزین به عنوان گزینه‌های محیط‌زیستی شناخته می‌شوند. در سال 2023، بیشتر تولیدکنندگان خودرو مدل‌های الکتریکی خود را معرفی کرده‌اند. با این حال، تسلا که تحت رهبری ایلان ماسک است، به نظر می‌رسد که قصد دارد از رقبا فاصله بگیرد. به گزارش رویترز، تسلا قصد دارد از پرینتر سه بعدی با استفاده از شن برای کاهش هزینه‌ها در تولید خودروهای الکتریکی استفاده کند و این موضوع به تکمیم فرآیندهای نوآورانه خود اضافه کند.

استفاده از پرینتر سه بعدی در صنعت خودرو در انواع مختلف مورد استفاده قرار گرفته است، اما معمولاً اشاره به فرآیندهای مستقیم‌ دارد. به عنوان مثال، استفاده از پرینتر سه بعدی FDM برای تولید نمونه‌ها یا قطعات نهایی، همچون در فورد، معمولاً مورد بحث قرار می‌گیرد. این بار، برخی از اولین بارهایی است که یک تولیدکننده خودروی آمریکایی قصد دارد از پرینتر سه بعدی در این فرآیند غیرمستقیم برای ایجاد قالب‌ها استفاده کند و سپس به روش‌های دیگر برای ایجاد قطعه واقعی بپردازد.

تسلا از چاپ سه‌بعدی با استفاده از شن استفاده می‌کند

همانطور که اشاره شد، به نظر می‌رسد که فرایند ساخت خودرو با استفاده از ساخت افزودنی به صورت کامل اجرا نخواهد شد. بلکه، تسلا قصد دارد از آن به عنوان تکمیلی بر فرایند خود استفاده کند که در آن ماشین‌آلات بزرگ جلو و عقب خودرو را در یک فرآیند “گیگاکستینگ” شکل می‌دهند. این امر به افزایش سرعت و کاهش هزینه‌های تولید کمک کرده است و تسلا را در مقابل رقبا پیشتاز ساخته است. این نوآوری جدید به شرکت کمک می‌کند تا این اختلاف را به صورت قابل توجهی گسترش دهد. به طور مشخص، تسلا قصد دارد از فناوری پرینتر سه‌بعدی بایندر جت(binder jetting) ،به منظور ساخت قالب‌های بزرگ که به شرکت این امکان را می‌دهد تا تقریباً تمام زیربندی یک خودرو الکتریکی را به صورت یک قطعه درست کند ، استفاده کند.

همانطور که ممکن است بدانید، پرینتر سه‌بعدی با استفاده از فناوری بایندر جت اغلب برای ایجاد قالب‌ها و ریخته‌گرهای ارزانتر و پیچیده‌تر به کار می‌رود.
در واقع، یکی از کاربردهای اصلی به عنوان مکمل برای قالب گیری تزریقی فلز بوده است.

به علاوه، راهکارهایی وجود دارد که امکان ساخت قطعات بسیار بزرگ را نیز فراهم می‌کنند، که این امر نیز یکی از مزایای ایجاد یک قالب یک‌پارچه است.

tesla_model_x_2017_printable_car_3d_model_c4d_max_obj_fbx_ma_lwo_3ds_3dm_stl_3569217_o

هزینه هم دلیلی است که تسلا، از این روش برای ساخت خودروهای خود دنبال کند. اگرچه هیچ اظهارنظر رسمی در مورد این موضوع وجود ندارد، اما در گزارش رویترز، دو منبع ادعا کردند که طراحی و تکنیک‌های جدید ساخت می‌تواند توسعه خودرو را از ابتدا تا پایان تنها به 18 تا 24 ماه برساند. این یک کاهش قابل توجه نسبت به سایر تولیدکنندگان خودرو خواهد بود.

با استفاده از پرینتر سه‌بعدی بایندر جت برای ایجاد قالب، به تسلا این امکان را می‌دهد که با چالش ساخت ساختارهای بزرگ که معمولاً به دلیل هزینه‌های بالا اجرا نمی‌شوند، مقابله کند. به این دلیل است که تا به حال امتحان نشده بود. اما با استفاده از پرینتر سه‌بعدی بایندر جت، تسلا می‌تواند هزینه تخمینی حدود ۴ میلیون دلار را به تنها ۳٪ از آن با چاپ ماسه کاسته و هزینه را کاهش دهد. علاوه بر این، چرخه اعتبارسنجی طراحی با چاپ ماسه نسبت به پروتوتایپ‌های قالب فلزی کمتر زمان می‌برد. با این حال، این نیاز به ایجاد یک آلیاژ آلومینیوم سفارشی نیز دارد چرا که آلیاژهای فعلی تسلا به نظر مشکلاتی با قالب‌های ماسه دارند و باعث شکستن برخی معیارهای ایمنی می‌شوند.

همچنین مهم است به یاد داشت که این تایید نشده به نظر می‌رسد. حتی منابع رویترز نیز توجه داشته‌اند که این تنها یکی از روش‌های تولید ممکن است. با این حال، استفاده از شن و ماسه بایندر جت در تسلا یک پیشرفت هیجان انگیز در ساخت خودرو، به ویژه برای وسایل نقلیه الکتریکی خواهد بود. این ممکن است در آینده نزدیک منافع خاصی برای مصرف‌کنندگان داشته باشد. علاوه بر این، به نظر می رسد که این بحث ها بخشی از یک هدف گسترده تر برای رونمایی از یک مدل تسلا با قیمت تنها 25هزار دلار در سال های آینده باشد.

ترجمه: محمدحسین مصلحیان